dimarts, 1 de juny del 2010

PIRINÉS EPIC TRAIL

El divendres 22 de maig en Nasi,Joan,Josep,Enric i Pere encetavem des de la plaça major de Pont de Suert la travessa circular de bicicleta de muntanya,anomenada Pirines Epic Trail.El desnivell de la ruta era de 6500 metres.Passant pel poble abandonat de Gabarret on anteriorment haviem ascendit dures pujades,coronavem el port de Bonansa,a 1380 metres d'alçada.Previament haviem passat pel llogarret amb el mateix nom.La cordialitat va romandre durant tot el viatge,i les ganes de pedalar a aquestes alçades estaven intactes.La ruta va ser molt dura i sense descans,puix que les pujades eren exigents i les baixades molts cops,tècniques i pedregroses.El coll de Selbaplana(1560 metres d'alçada) el vam passar sense cap incovenient,però desprès de baixar a Seirá i uns quilòmetres més enllà la ruta és va complicar poc a poc.Uns 8 quilòmetres passat Selbaplana vam obsevar excel.lents vistes de la serra de Chía.Més endavant tocava percebre la perspectiva de les parets superiors del congost de Ventamillo.La pujada al cim de Cullivert(1456 metres d'alçada) ens va posar a cadascú en el seu lloc.Des de Cullivert contemplavem el panorama de Peña Solana,La Collada,Penya Montanyesa,i el massís del Cotiella.La baixada fins al poble de Lafortunada la vam fer cansats però amb el pensament d'una recompensa propera en forma de relax.Desprès de 93 quilòmetres de pedaleig,acabavem la primera etapa.
El segon dia de la Pirinés Epic Trail el vam començar suau i sense encegar-nos tan com el dia anterior.Primer el camí anava per una carretera que semblava una catifa,i desprès per una pista rocosa,una mica embosquida i on també vam passar varis rierols.La pista ens va portar al poble de Plan.Un poble on a l'any 1985 va ser famós a tota Espanya per la caravana de mujeres,però això és una altre història.Una mica més tard iniciavem la llarga ascensió al refugi de Viadós per una bona pista.L'imatge de les grans muntanyes pirinenques nevades,els colors de les valls,i les vistes d'unes properes bordes,feia valdre l'esforç de contemplar la natura des de aquest lloc únic.El refugi de Viadós també feia d'acollidora i joliua balconada per contemplar el massís del Posets.El port de Sahún s'apropava amb unes vistes meravelloses com la del massís de Cotiella ,Bachimala,etc.També on els humans havien marcat des de feia anys la petjada i des de les alçades,apareixien espectacles i panorames visuals de pobles com Gistaín,i San Juán de Plan (vall de Chistau).Posterioment de la duresa i la verticalitat de la pujada,buscavem obert el refugi de Marradetas, però el vam trobar tancat.El mirador del port de Sahún mantenia una excepcional visió on s`albiraven els cims del Monte Perdido i del Aneto(aquest cim és el més alt del Pirineu amb 3404 metres d'alçada).La baixada fins a Castejón de Sos semblava que havia de ser fàcil,però al final no ho va ser del tot.Una tempesta primaveral començava a complicar el descens.Una trialera amb les pedres mullades va fer que els cossos de més d'un dels companys de ruta llepessin el terra.(86 quilòmetres de pedaleig).
El tercer dia la sortida des de Castejón de Sos va ser el pitjor d'una llarga matinal on tornavem cap a Pont de Suert.Vam fer una variant puix que el coll de Basibé,2274 metres d'alçada, i punt més alt de la ruta,estava impracticable per pedalar degut als 3 metres acumulats de neu.1'5 quilòmetre de pujada amb grans rocs ens van posar les "piles" ràpidament.De seguida i durant una part del dia ens vam moure per una alçada de 1500 metres.El trencacames continu ens feia coronar el coll de Fades (a més de 1300 metres d'alçada) però la muntanya russa no defallia en cap moment.Fins Las Lagunas vam descendir i desprès de travessar el riu Baliera començavem l'últim port de la jornada,i de la Pirinés Epic Trail.El port passava per el poble de Castanesa on vam parar a dinar.El coll tenia una distància de 8 quilòmetres.L'ascensió s'acavaba al port de la Forca(1477metres d'alçada).Finalitzavem amb una divertida i enfangada baixada on al final ens vam desorientar una mica,degut a les ansies de tots plegats d'anar massa ràpids.Tres dies més tard de sortir de la plaça major de Pont Suert(882 metres d'alçada) s'acabava la Pirinés Epic Trail.Vam tardar una mica més de 25 hores.El pes que portavem d'equipatge per persona era aproximadament de 5 a 6 quiligrams.(57 quilòmetres de pedaleig el tercer dia,i en total 236 quilòmetres).Pere Pirincho.