dimecres, 30 de setembre del 2009

CRIOTERÀPIA


La crioteràpia és una técnica auxiliar de la cirurgia.També serveix per aliviar esguinços,inflamacions i dolors crònics.

L'aplicació del fred intens en les zones fatigades de l'organisme per mig de la crioteràpia, ocasiona un beneficiós efecte de xoc que és manifesta amb una vasoconstricció,una sensació d'anestesia i reducció de l'inflamació.
Les sensacions dels tractats que és someten a tractaments convencionals de crioteràpia al.ludeixen a una primera sensació de fred intens,amb una sensació posterior de cremor.Serveix en la recuperació física dels esportistes.

També s'utilitza per tractar dolors vertebrals,molèsties a l'esquena,etc.Dins de les lesions esportives(esguinços i tendinitis)com prevenció de trencaments interns,també la crioteràpia és eficaç.Les tècniques d'aplicació és fan amb aigua freda,bosses de gel,banys freds,banys de contrast,xorros freds,etc.Pere Pirincho.

diumenge, 27 de setembre del 2009

GIROCLETA



El servei de transport públic de bicicletes de la ciutat de Girona,la Girocleta,s'ha ficat en funcionament el 25 de setembre.La Girocleta te un total de 160 bicicletes,amb 200 aparcaments i 8 estacions.La tarifa anual és de 30 euros.
Estarà disponible els 365 dies de l'any.Els dies laborables des de les 6 hores 30 minuts fins les 22 hores i 30 minuts.Els dissabtes i festius des de les 8 hores a les 22 hores i 30 minuts.Fora d'aquests horaris solament estarà permès tornar les bicicletes.És un servei col.lectiu i comunitari.La girocleta no servirà per els usuaris d'un dia.Tampoc està pensada per usuaris esporàdics ni turistes.Des de el mateix consistori iniciaran una campanya per promocionar l'ús de la bicicleta particular entre els habitants de la ciutat.
Ficar a punt la Girocleta ha suposat una inversió de 170.000 euros.
L'empresa concessionària del servei,Transports Municipals del Gironès calcula que el manteniment de les bicicletes i estacions suposarà una despesa de 200.000 euros a l'any.
Pere Pirincho.

dijous, 24 de setembre del 2009

ELS RESCATS A LA MUNTANYA



Els rescats a la muntanya és realitzen quasi a diari als massisos espanyols.
Fins a aquest mes d'agost s'han rescatat 446 persones ileses,299 ferits i 53 morts.
Al País Vasc és possible que cobrin els rescats.La factura solament seria efectiva en casos de negligència com sortides sota alertes meteorològiques,absència d'equipament bàsic,etc.És pretèn concienciar de que anar a la muntanya és seriòs.
Catalunya va ser pionera en emetre factures a títol informatiu des de el 2008.A partir d'aquest octubre les factures és cobraran quan el rescat és degui a conductes imprudents.
Les tarifes ja van ser publicades l'any 2005,i és determinaran segons el número d'efectius i dels medis empleats.Serien 30 euros per hora de treball d'un bomber,39 d'un vehicle i 2271 la del vol d'un helicòpter.La comunitat càntabra també amenaça amb cobrar els serveis dels rescats a la muntanya i espeleologia propiciats per negligència o per desatendre una alerta meteorològica.
De moment no ho ha fet,però ja ha fixat algunes taxes com la de protecció civil,que son 328 euros l'hora d'una dotació completa.
El govern de Navarra entèn que el treball dels grups de rescats de la guàrdia civil és un servei essencial i que no s'ha de cobrar al rescatat.Ademés el govern floral conta amb un conveni amb el consorci nacional d'assegurances Unespa,per el que rep una compensació anual de 1'5 milions d'euros .
És tracta de la cantitat que rep per l'estalvi que els hi suposen a les asseguradores,els costos de les emergències.Si un muntanyenc te la llicència federativa,l'assegurança deuria enviar-li els medis per el seu rescat.Pere Pirincho.

diumenge, 20 de setembre del 2009

CURSA DE LA MERCÈ 2009




10.180 atletes han recorregut aquest dematí 10 quilòmetres per alguns dels carrers més emblemàtics de Barcelona,amb motiu de la 31 cursa de la Mercè.La sortida ha sigut a dos quarts de deu del dematí.
La cursa de la Mercé ha cel.lebrat per primer cop la cursa adaptada,amb un recorregut de 2 quilòmetres pensat per persones amb problemes de movilitat.
El magrebí Ilias Fifa ha guanyat la categoria masculina amb un temps de 30 minuts i 7 segons.
La seva compatriota Hasna Bahom,ha vençut a la categoria femenina amb 36 minuts i 39 segons.

Pere Pirincho.

EXCURSIONISTA DESAPAREGUT A LA RUTA DELS CÀTARS





La gendarmeria francesa busca des de dissabte 12 de setembre,Oriol Condal Serra.

És un excursionista de 24 anys i veí de Manresa que va desaparèixer mentres feia en solitari la ruta dels Càtars.


L'Oriol va començar el camí dels Bons Homes el 2 de setembre a Bagà.Tenia previst arribar Montsegur(Llenguadoc francès) entre el dia 9 i 10.Els familiars del noi no han sabut res més des del dia 6,i divendres 11 de setembre van denunciar-ne la desaparició als mossos.

La gendarmeria,els serveis d'emergència i voluntaris manresans han rastrejat la zona de Porta(Alta Cerdanya francesa)on una veina del municipi el va veure per últim cop i des d'on també és va perdre el senyal del seu mòbil.

Al poble de l'Hospitalet hi han un trencant en el camí i creuen els familiars que potser és va desviar i és va perdre.Portava una tenda,botes,impermeable,però no era un excursionista experimentat.Pere Pirincho.

dijous, 17 de setembre del 2009

ASCENSIÓ AL PEDRAFORCA





El nou article d'en pirincho tracta d'una ascensió a un dels cims mítics i màgics de la geografia catalana.No és tracta de cap més que el del pic del Pedraforca.L'excursió comença des del mirador que s'aboca sobre el Santuari de Gresolet .Un camí puja cap al refugi Lluís Estasen.

És tarda 15 minuts.Per darrera del refugi surt el sender que ens portarà al coll del Verdet.

Hi ha un pal indicador amb senyals blanques i grogues.Molt aviat (35 minuts)ens trobem amb la canal de Riambau.Aquí hi ha un gran bloc de pedres esdevindran un petit entrebanc.El camí segueix amunt i amb una forta pendent.

Quan arribem a una bifurcació s'ha de deixar el sender que va a Setfonts,i girarem a l'esquerra seguint un petit corriol que s'enfila per unes roques,i que continua amunt arribant a la bauma de les Orenetes.(Portem una hora i 5 minuts).Seguint el camí a l'esquerra passem per un bosc de pi negre que comparteix l'espai amb grans zones de prat alpí i roquissar.
Un cop superat el fort pendent arribem al coll del Verdet.( 2 hores i 45 minuts).A partir d'aquest lloc cal estar ben atents per grimpar enmig del rocam.

Després de la primera grimpada el camí continuarà per l'aresta de la muntanya.

Fem una mica de baixada i tornem a ascendir,axí dues vegades,fins arribar al cim.Cal seguir unes marques de color groc.
Som dalt del cim a 2497 metres d'alçada .Des de aquí podem contemplar mig país.Al nord la propera serra del Cadí-Moixeró i els Pics de la Cerdanya i el Ripollés.A l'est les serres del Catllaràs,Cavallera,Taga,i el pirineu de Camprodon.Al sud:els Rasos de Peguera,la Serra d'Ensija,el Bages,i al fons del tot la muntanya de Montserrat.A l'oest les serres del Port del Comte,Boumort,el Montsec,etc.
La tornada consisteix en baixar del pollegó Superior fins l'enforcadura per un camí dret,però sense dificultats.Desprès caldrà baixar per la tartera,plena de grava en molts indrets.


Al capdavall de la tartera,un camí a mà esquerra i ben marcat ens portarà novament al refugi.
La durada de l'excursió aproximadament son entre 3hores de pujada i 2 hores de baixada.
Per arribar al mirador del Gresolet(inici de l'ascensió) la via principal serà la carretera 1411 que va de Manresa direcció Guardiola de Berguedà.Abans d'aquest poble agafar el trencall direcció Saldes i desprès de Saldes dirigir-se cap a la dreta direcció el parquing del mirador de Gresolet.Pere Pirincho.

dilluns, 14 de setembre del 2009

XILE EN BICICLETA






L'escenari va ser Xile i la Patagònia.L'aventura va començar el 23 d'octubre del 2004.Tenia dos mesos i mig per realitzar 4000 quilòmetres de carretera,autopista,camí de carro i glaceres,sobre un territori quasi inexplorat.
Com sempre em vaig acompanyar de la meva bicicleta,un sac de dormir,un aillant,roba de recanvi i no molts diners.

També documentació,mapes i un punt de partida assenyalat:San Pedro de Atacama,al nord de Xile.
Els primers dies la temperatura màxima era de 30 graus.Era una temperatura envejable tenint en compte que em trobava al mig d'Atacama,el desert més àrid del món.

Desprès de Travessar tot el desert de Xile la meva ruta va continuar visitant llocs de platja amb turisme nacional.D'aquí vaig passar a la visita al primer parc nacional del país:Fray Jorge.
Baixant sense parar vaig arribar a la zona del Bíobio.En aquest lloc van aparèixer els primers problemes,en forma de fred i pluja.Desprès de descansar dos dies a Puerto Montt,vaig canviar durant unes hores la bicicleta per un ferri anomenat La Pincoya,que em portaria fins a Chaitén.

El petit vaixell tenia un aire de cinema antic,petit i enclaustrat.Des de el Chaitén fins arribar a Villa O'Higgins(la ruta passava sencera per la carretera Austral)em separaven uns 800 quilòmetres aproximadament.Vaig passar de fer una mitjana de 120 quilòmetres al dia a fer-ne 70,era molt dur.

Els primers dies de camí de terra,la bicicleta va començar a patir:fallaven els raids,saltaven els cargols dels pedals...Vaig haver d'arreglar el portaequipatge de la bicicleta amb filferro per poder arribar a la capital de la regió d'Aysen anomenada Coihaique.Em vaig trobar davant d'un dels paisatges més bonics que he vist mai,amb glaceres a tot arreu i rius impressionants.

Des de Coihaique,(passant per Cochrane)vaig arribar a Villa O'Higgins.Desprès va venir el Parque Nacional de los Glaciares(al Chaltén).De Chaltén a El Calafate i Torres del Paine,la darrera parada del viatge.Pere Pirincho.

dijous, 10 de setembre del 2009

EL CASC


Tots coneixem les irregularitats dels terrenys amb la bicicleta de muntanya.Sempre ens trobarem clots,rocs,branques o arrels que ens dificultaran el nostre equilibri i ens poden fer anar per terra.Això amb el terreny que coneixem.En el que no coneixem es poden multiplicar els casos de caiguda.Tampoc ens podem oblidar que sovint utilitzem la bicicleta per carreteres,pobles i ciutats.El casc ens pot ajudar de les adversitats que puguin sortir en aquests terrenys.Reduirà lesisons superficials com talls i cremades.

Absorbeix impactes importants i són més eficaços amb impacte en línea recta,també amb velocitat moderada.No són cap panacea davant els traumatismes.

No estan ben dissenyats per impactes a alta velocitat o rotacions del cap.Protegeixen una mica quan la col.lisió es contra un cotxe,però no estan dissenyats per aquests tipus de cops.Abans del anys 70 ,el casc ciclista,era de cuir,en forma de red,anomenada gorra de cop.

Avui en dia el material es de poliestirè expandit.Un casc de bicicleta no pot ser molt pesat.Ha de proporcionar la ventilació adequada ja que muntar en bicicleta es una forma d'exercici que fa pujar una mica la temperatura corporal.Per aquests motius es construeixen amb materials lleugers i amb forats donant ventilació.Molta gent el porta però no tothom.Hem de recordar que la legislació espanyola obliga el seu ús.Pere Pirincho.

dilluns, 7 de setembre del 2009

ROBATORIS DE BICICLETES "BICING"




Abandonades al passeig maritim de la barceloneta o llançades a l'aigua, és troba cada dia la policia local varies bicicletes del servei públic "bicing".No tornar-les desprès de 24 hores d'haver-les tret de les estacions de servei costa 150 euros.
Cada any el "bicing"perd 400 bicicletes a l'any.Una pífia en el mecanisme de protecció antirobatori de les estacions,permet que els lladres és quedin fàcilment amb una bicicleta,tot i no tenir el carnet d'usuaris.


Utilitzant aquest truc,el sistema registra que la bicicleta ha sigut tornada,quan realment el vehicle no ha sigut anclat i està en llibertat.Hi han varis enginyers de l'empresa "bicing" treballant per solucionar el problema.Pere Pirincho.

EL VALLE SAGRADO

Moltes rutes m'han captivat a la meva vida.Algunes han sigut llargues travesses com la que vaig realitzar per la carretera "Stuart Higway ", mentres pedalava pel mig del desert australià.Caminar per la ciutat de Lhasa (Tibet) i seguir passejant fins al monestir budista de Potala,em fa pensar en la sort que he tingut a la vida.
La ruta a peu que vull explicar avui és especial.És una ruta verda,d'alçada,de cels blaus i d'històries impetuoses on els fills del sol sembla que no han volgut que no canvii res.
Un camí empedrat enllaçava la capital inca,Cuzco,amb la ciutadella de Macchu Picchu.
Un itinerari entre muntanyes on els incas és van donar pressa a destruir-la,perquè no l'utilitzessin els espanyols en la conquesta del territori.
"El camino inca" és la ruta senderista més famosa del Perú.Des de Cuzco fins a Aguas Calientes és tarden aproximadament 4 dies.El camí solament és pot transitar en sentit Cuzco-Macchu Picchu.La tornada s'ha de fer amb tren.No està permès fer-la sol ni amb bicicleta.Solament és pot fer contractant un guia o apuntar-se a un grup organitzat per algunes de les agències organitzades,que és troben a Cuzco.
A la mateixa "plaza de armas" de Cuzco és troben un reguitzell d'elles.
La millor època per fer el camí de l'inca és de juny a octubre.Son els mesos que no plou,però resulten una mica freds.De novembre a març la temperatura és més agradable,però plou més.Al febrer la ruta està tancada per obres de manteniment.
No cal ser un muntanyenc avessat per portar-la a cap,però cal tenir una certa forma física i preparació previa,puix que passa per zones d'alçades de 4000 metres.
El "camino" inca oficial és el més famós dels que accedeixen a Macchu Picchu,però no és l'únic.Hi han altres alternatives menys frequentades.La més popular és la de Salkantay.Desprès de contractar la logística s'ha d'anar amb vehicle fins Mollepata.Mollepata és un poble andí que és troba a tres hores de transport des de Cuzco.Allí comença la llarga excursió que és dirigeix durant la primera jornada fins Soroypampa per colls que arriben a 4600 metres d'alçada,i on és pot veure el cim de Salkantay(6271 metres d'alçada).Aquest pic és una meravellosa muntanya de neus perpètues.El tercer dia és passa pel cim Chiriasca a 5050 metres d'alçada.
És la cota més elevada de la ruta.
Seguint l'tinerari s'ha de baixar dins a Colpabamba.Aquí comença l'ambient tropical anomenat també cella de selva.Les etapes següents s'ha de seguir fins la Playa i Santa Teresa.El tros final és pot fer amb tren o seguint a peu la via per pujar a Aguas Calientes.Pere Pirincho.

diumenge, 6 de setembre del 2009

1987 Bermuda triathlon


RECEPTES PER PORTAR UNA VIDA SANA,I SER UN MILLOR ESPORTISTA




ESPINACS AMB PANSES I PINYONS

Cou els espinacs amb una olla,escorre'ls bé,i ofega'ls amb all,panses i pinyons.Serveix-les calentes i amanides amb suc de llimona fresca.

AMANIDA DE CRÈIXENS AMB AMETLLES I TARONGES

Reparteix els crèixens frescs en el plat amb la taronja en daus,les ametlles partides i uns daus de pernil salat.

LLENTIES CAMPEROLES

Deixar les llenties en remull durant la nit o utilitzar de pot.Al matí següent cou les llenties(amb aigua o brou)en una olla amb pebrot,tomàquet,ceba i botifarra negre.

PASTA AMB ESCOPINYES O CLOÏSSES

Cou la pasta en aigua amb sal,escorre-la i afegeix les escopinyes o cloïsses de llauna o cuites al vapor.Amaneix amb una salsa d'oli amb julivert i alls xafats.

MUSCLES AL VAPOR I JULIVERT

Cou els muscles naturals al vapor,i amaneix amb suc de llimona i julivert picat fresc
Pere Pirincho.

dijous, 3 de setembre del 2009

PEDALADA NOCTURNA CONTRA EL ROBATORI DE BICICLETES


Trenta-dues persones van participar a la pedalada que el col.lectiu manresà La Kleta va organitzar divendres 28 d'agost,per protestar contra el robatori de bicicletes.
Així és va posar punt final a la campanya que s'ha fet al llarg de l'estiu .El col.lectiu espera que amb aquesta campanya aconsegueixin un registre municipal de bicicletes per identificar-les en cas de robatoris.L'ajuntament ha de ser qui cedeixi el registre.
En el ple del més de setembre serà un dels punts ha tractar.Una altre demanda de la gent de la Kleta és la creació de carrils bici per guanyar en seguretat.Pere Pirincho.